Kiełki – bomba witamin

Wiosna to czas kiełkowania. Ziarno zawiera potencjał dojrzałej rośliny, magazynuje wszystkie składniki odżywcze potrzebne do wzrostu. Nasiona tworzą całość pokarmową a kiełkowanie nasion przywraca aktywność biologiczną zawartym w nich składnikom. Kiełki dostarczają organizmowi niezwykle dynamiczny potencjał energii.

Kiełkowanie nasion nie jest trudne. Najprostszy domowy sposób to moczenie ziaren w wodzie przez kilka godzin. Napęczniałe ziarna rozkładamy na talerzu i osłaniamy od światła, ale w taki sposób, żeby był do nich dostęp tlenu. Najlepiej jest osłonić je cienką warstwą waty lub ręcznika papierowego. Co jakiś czas kontrolujemy stopień wilgotności, w razie potrzeby lekko nawilżamy. Po upływie około 3 dni (zależy od rodzaju nasion, które kiełkujemy) mamy gotowe do jedzenia kiełki. W sklepach ze zdrową żywnością są również naczynia do kiełkowania – przy użyciu takiego naczynia kiełkowanie staje się już bardzo łatwe.

 Ożywienie aktywności enzymów podczas kiełkowania powoduje syntezę witamin. Ilość witamin w kiełkujących ziarnach przewyższa znacznie ich zawartość w nasionach, z których się rozwinęły. Dla przykładu – zawartość witaminy A w takcie kiełkowania może wzrosnąć trzykrotnie a witaminy C nawet sześciokrotnie. Kiełki zawierają również witaminę B12 chociaż panuje opinia, że źródłem tej witaminy są jedynie produkty pochodzenia zwierzęcego.

 W kiełkach znacznie zwiększa się poziom składników mineralnych, głównie wapnia, fosforu, potasu, sodu, żelaza i cynku.

Kiełkować możemy właściwie wszystkie nasiona oprócz nasion pomidora i ziemniaka (jako psiankowate zawierają substancje szkodliwe dla organizmu).

Chciałabym zwrócić Waszą uwagę na kiełki lucerny – ¼ szklanki skiełkowanych nasion lucerny zawiera tyle samo witaminy C co 5 szklanek soku pomarańczowego!

Kiełki rzodkiewki i kozieradki są bardzo bogate w witaminy A, B, C oraz żelazo i fosfor.

  Na szczególną uwagę zasługują nasiona dyni i słonecznika. Kiełki dyni stanowią cenne źródło żelaza i świetnie wspomagają leczenie anemii.

Kiełki słonecznika są również bogate w witaminy, zawierają między innymi rzadką w innych pokarmach witaminę D.

Bardzo łatwo kiełkują również ziarna zbóż – pszenicy, jęczmienia, żyta, owsa i ryżu. Skiełkowane zboża są łatwostrawne a poza tym bardzo smaczne (mają lekko słodkawy smak). I, co ciekawe, podczas kiełkowania wzrasta w nich o 60 % zawartość witamin.

No Comments

    Leave a Reply